Algemene voorwaarden

Inhoudsopgave
Artikel 1 – Definities
Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer
Artikel 3 – Toepasselijkheid
Artikel 4 – Het aanbod
Artikel 5 – De overeenkomst
Artikel 6 – Herroepingsrecht
Artikel 7 – Kosten in geval van herroeping
Artikel 8 – Uitsluiting herroepingsrecht
Artikel 9 – De prijs
Artikel 10 – Conformiteit en garantie
Artikel 11 – Levering en uitvoering
Artikel 12 – Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Artikel 13 – Betaling
Artikel 14 – Klachtenregeling
Artikel 15 – Geschillen
Artikel 16 – Aanvullende of afwijkende bepalingen
Artikel 1 – Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:

  1. Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn
    herroepingsrecht; Lees alles over bedenktijd
  2. Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van beroep of
    bedrijf en een overeenkomst op afstand aangaat met de ondernemer;
  3. Dag: kalenderdag;
  4. Duurtransactie: een overeenkomst op afstand met betrekking tot een reeks van
    producten en/of diensten, waarvan de leverings- en/of afnameverplichting in de tijd is
    gespreid;
  5. Duurzame gegevensdrager: elk middel dat de consument of ondernemer in staat stelt
    om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die
    toekomstige raadpleging en ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie
    mogelijk maakt.
  6. Herroepingsrecht: de mogelijkheid voor de consument om binnen de bedenktijd af te
    zien van de overeenkomst op afstand;
  7. Modelformulier: het modelformulier voor herroeping die de ondernemer ter beschikking
    stelt die een consument kan invullen wanneer hij gebruik wil maken van zijn
    herroepingsrecht.
  8. Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die producten en/of diensten op afstand
    aan consumenten aanbiedt;
    1/13
  9. Overeenkomst op afstand: een overeenkomst waarbij in het kader van een door de
    ondernemer georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten en/of
    diensten, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik gemaakt wordt
    van één of meer technieken voor communicatie op afstand;
  10. Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het
    sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in
    dezelfde ruimte zijn samengekomen.
  11. Algemene Voorwaarden: de onderhavige Algemene Voorwaarden van de ondernemer.

Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer
Gevriesdroogd BV
Verdistraat 1
7701ZA Dedemsvaart
Nederland
E [email protected]
KVK 83720642
BTW nummer NL862969050B01
Artikel 3 – Toepasselijkheid

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en
    op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand en bestellingen tussen ondernemer
    en consument.
  2. Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene
    voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet
    mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven
    dat de algemene voorwaarden bij de ondernemer in te zien en zij op zverzoek van de
    consument zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.
  3. Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het
    vorige lid en voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, de tekst van deze
    algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de consument ter beschikking
    worden gesteld op zodanige wijze dat deze door de consument op een eenvoudige
    manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit
    redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten,
    worden aangegeven waar van de algemene voorwaarden langs elektronische weg kan
    worden kennisgenomen en dat zij op verzoek van de consument langs elektronische weg
    of op andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden.
  4. Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product- of
    2/13
    dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede en derde lid van
    overeenkomstige toepassing en kan de consument zich in geval van tegenstrijdige
    algemene voorwaarden steeds beroepen op de toepasselijke bepaling die voor hem het
    meest gunstig is.
  5. Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment
    geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd worden, dan blijft de overeenkomst en deze
    voorwaarden voor het overige in stand en zal de betreffende bepaling in onderling
    overleg onverwijld vervangen worden door een bepaling dat de strekking van het
    oorspronkelijke zoveel mogelijk benaderd.
  6. Situaties die niet in deze algemene voorwaarden zijn geregeld, dienen te worden
    beoordeeld ‘naar de geest’ van deze algemene voorwaarden.
  7. Onduidelijkheden over de uitleg of inhoud van één of meerdere bepalingen van onze
    voorwaarden, dienen uitgelegd te worden ‘naar de geest’ van deze algemene
    voorwaarden.

Artikel 4 – Het aanbod

  1. Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt,
    wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
  2. Het aanbod is vrijblijvend. De ondernemer is gerechtigd het aanbod te wijzigen en aan te
    passen.
  3. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden
    producten en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede
    beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de ondernemer
    gebruik maakt van afbeeldingen zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de
    aangeboden producten en/of diensten. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het
    aanbod binden de ondernemer niet.
  4. Alle afbeeldingen, specificaties gegevens in het aanbod zijn indicatie en kunnen geen
    aanleiding zijn tot schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst.
  5. Afbeeldingen bij producten zijn een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden
    producten. Ondernemer kan niet garanderen dat de weergegeven kleuren exact
    overeenkomen met de echte kleuren van de producten.
  6. Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten
    en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden. Dit betreft
    in het bijzonder:
    3/13
    de prijs inclusief belastingen;
    de eventuele kosten van verzending;
    de wijze waarop de overeenkomst tot stand zal komen en welke handelingen
    daarvoor nodig zijn;
    het al dan niet van toepassing zijn van het herroepingsrecht;
    de wijze van betaling, aflevering en uitvoering van de overeenkomst;
    de termijn voor aanvaarding van het aanbod, dan wel de termijn waarbinnen de
    ondernemer de prijs garandeert;
    de hoogte van het tarief voor communicatie op afstand indien de kosten van het
    gebruik van de techniek voor communicatie op afstand worden berekend op een
    andere grondslag dan het reguliere basistarief voor het gebruikte
    communicatiemiddel;
    of de overeenkomst na de totstandkoming wordt gearchiveerd, en zo ja op welke
    deze voor de consument te raadplegen is;
    de manier waarop de consument, voor het sluiten van de overeenkomst, de door
    hem in het kader van de overeenkomst verstrekte gegevens kan controleren en
    indien gewenst herstellen;
    de eventuele andere talen waarin, naast het Nederlands, de overeenkomst kan
    worden gesloten;
    de gedragscodes waaraan de ondernemer zich heeft onderworpen en de wijze
    waarop de consument deze gedragscodes langs elektronische weg kan
    raadplegen; en
    de minimale duur van de overeenkomst op afstand in geval van een
    duurtransactie.

Artikel 5 – De overeenkomst

  1. De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het
    moment van aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen aan de
    daarbij gestelde voorwaarden.
    4/13
  2. Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de
    ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van
    het aanbod. Zolang de overeenkomst van deze aanvaarding niet door de ondernemer is
    bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden.
  3. Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende
    technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische
    overdracht van data en zorgt hij voor een veilige webomgeving. Indien de consument
    elektronisch kan betalen, zal de ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in
    acht nemen.
  4. De ondernemer kan zich – binnen wettelijke kaders – op de hoogte stellen of de
    consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, evenals van al die feiten en
    factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op
    afstand. Indien de ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de
    overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag
    te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
  5. De ondernemer zal bij het product of dienst aan de consument de volgende informatie,
    schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier
    kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen:
    het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument met
    klachten terecht kan;
    de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het
    herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het
    uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;
    de informatie over garanties en bestaande service na aankoop;
    de in artikel 4 lid 3 van deze voorwaarden opgenomen gegevens, tenzij de
    ondernemer deze gegevens al aan de consument heeft verstrekt vóór de
    uitvoering van de overeenkomst;
    de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een
    duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is.
  6. In geval van een duurtransactie is de bepaling in het vorige lid slechts van toepassing op
    de eerste levering.
  7. Iedere overeenkomst wordt aangegaan onder de opschortende voorwaarden van
    voldoende beschikbaarheid van de betreffende producten.

5/13
Artikel 6 – Herroepingsrecht
Bij levering van producten:

  1. Bij de aankoop van producten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst
    zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende 14 dagen. Deze bedenktermijn gaat
    in op de dag na ontvangst van het product door de consument of een vooraf door de
    consument aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger.
  2. Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de
    verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat
    nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van
    zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en
  • indien redelijkerwijze mogelijk – in de originele staat en verpakking aan de ondernemer
    retourneren, conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
  1. Wanneer de consument gebruik wenst te maken van zijn herroepingsrecht is hij verplicht
    dit binnen 14 dagen, na ontvangst van het product, kenbaar te maken aan de
    ondernemer. Het kenbaar maken dient de consument te doen middels het modelformulier
    of door middel van een ander communicatiemiddel zoals per e-mail. Nadat de consument
    kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht dient de klant
    het product binnen 14 dagen retour te sturen. De consument dient te bewijzen dat de
    geleverde zaken tijdig zijn teruggestuurd, bijvoorbeeld door middel van een bewijs van
    verzending.
  2. Indien de klant na afloop van de in lid 2 en 3 genoemde termijnen niet kenbaar heeft
    gemaakt gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht resp. het product niet aan de
    ondernemer heeft teruggezonden, is de koop een feit.
    Bij levering van diensten:
  3. Bij levering van diensten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder
    opgave van redenen te ontbinden gedurende ten minste 14 dagen, ingaande op de dag
    van het aangaan van de overeenkomst.
  4. Om gebruik te maken van zijn herroepingsrecht, zal de consument zich richten naar de
    door de ondernemer bij het aanbod en/of uiterlijk bij de levering ter zake verstrekte
    redelijke en duidelijke instructies.

Artikel 7 – Kosten in geval van herroeping

  1. Indien de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen ten hoogste de
    kosten van terugzending voor zijn rekening.
    6/13
  2. Indien de consument een bedrag betaald heeft, zal de ondernemer dit bedrag zo spoedig
    mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na herroeping, terugbetalen. Hierbij is wel de
    voorwaarde dat het product reeds terug ontvangen is door de webwinkelier of sluitend
    bewijs van complete terugzending overlegd kan worden. Terugbetaling zal geschieden
    via de zelfde betaalmethode die door de consument is gebruikt tenzij de consument
    nadrukkelijk toestemming geeft voor een andere betaalmethode.
  3. Bij beschadiging van het product door onzorgvuldige omgang door de consument zelf is
    de consument aansprakelijk voor eventuele waardevermindering van het product.
  4. De consument kan niet aansprakelijk worden gesteld voor waardevermindering van het
    product wanneer door de ondernemer niet alle wettelijk verplichte informatie over het
    herroepingsrecht is verstrekt, dit dient te gebeuren voor het sluiten van de
    koopovereenkomst.

Artikel 8 – Uitsluiting herroepingsrecht

  1. De ondernemer kan het herroepingsrecht van de consument uitsluiten voor producten
    zoals omschreven in lid 2 en 3. De uitsluiting van het herroepingsrecht geldt slechts
    indien de ondernemer dit duidelijk in het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de
    overeenkomst, heeft vermeld.
  2. Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor producten:
    die door de ondernemer tot stand zijn aangebracht overeenkomstig specificaties
    van de consument;
    die duidelijk persoonlijk van aard zijn;
    die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
    die snel kunnen bederven of verouderen;
    waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop
    de ondernemer geen invloed heeft;
    voor losse kranten en tijdschriften;
    voor audio- en video-opnamen en computersoftware waarvan de consument de
    verzegeling heeft verboeren;
    voor hygiënische producten waarvan de consument de verzegeling heeft
    verbroken.
    7/13
  3. Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor diensten:
    betreffende logies, vervoer, restaurantbedrijf of vrijetijdsbesteding te verrichten op
    een bepaalde datum of tijdens een bepaalde periode;
    waarvan de levering met uitdrukkelijke instemming van de consument is
    begonnen voordat de bedenktijd is verstreken;
    betreffende weddenschappen en loterijen.

Artikel 9 – De prijs

  1. Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de
    aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als
    gevolg van veranderingen in btw-tarieven.
  2. In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of diensten waarvan de
    prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar de ondernemer
    geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan
    schommelingen en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het
    aanbod vermeld.
  3. Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn
    alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
  4. Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn
    alleen toegestaan indien de ondernemer dit bedongen heeft en:
    deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
    de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met ingang
    van de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
  5. De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief btw.
  6. Alle prijzen zijn onder voorbehoud van druk – en zetfouten. Voor de gevolgen van druk –
    en zetfouten wordt geen aansprakelijkheid aanvaard. Bij druk – en zetfouten is de
    ondernemer niet verplicht het product volgens de foutieve prijs te leveren.
    8/13

Artikel 10 – Conformiteit en garantie

  1. De ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de
    overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van
    deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de
    overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften. Indien
    overeengekomen staat de ondernemer er tevens voor in dat het product geschikt is voor
    ander dan normaal gebruik.
  2. Een door de ondernemer, fabrikant of importeur verstrekte garantie doet niets af aan de
    wettelijke rechten en vorderingen die de consument op grond van de overeenkomst
    tegenover de ondernemer kan doen gelden.
  3. Eventuele gebreken of verkeerd geleverde producten dienen binnen 2 maanden na
    levering aan de ondernemer schriftelijk te worden gemeld. Terugzending van de
    producten dient te geschieden in de originele verpakking en in nieuwstaat verkerend.
  4. De garantietermijn van de ondernemer komt overeen met de fabrieksgarantietermijn. De
    ondernemer is echter te nimmer verantwoordelijk voor de uiteindelijke geschiktheid van
    de producten voor elke individuele toepassing door de consument, noch voor eventuele
    adviezen ten aanzien van het gebruik of de toepassing van de producten.
  5. De garantie geldt niet indien:
    de consument de geleverde producten zelf heeft gerepareerd en/of bewerkt of
    door derden heeft laten repareren en/of bewerken;
    de geleverde producten aan abnormale omstandigheden zijn blootgesteld of
    anderszins onzorgvuldig worden behandeld of in strijd zijn met de aanwijzingen
    van de ondernemer en/of op de verpakking behandeld zijn;
    de ondeugdelijkheid geheel of gedeeltelijk het gevolg is van voorschriften die de
    overheid heeft gesteld of zal stellen ten aanzien van de aard of de kwaliteit van de
    toegepaste materialen.

Artikel 11 – Levering en uitvoering
9/13

  1. De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst
    nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van
    aanvragen tot verlening van diensten.
  2. Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan het bedrijf kenbaar heeft
    gemaakt.
  3. Met inachtneming van hetgeen hierover in lid 4 van dit artikel is vermeld, zal het bedrijf
    geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen
    uitvoeren, tenzij consument akkoord is gegaan met een langere leveringstermijn. Indien
    de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts
    gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen
    nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval het recht
    om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden. De consument heeft geen recht op een
    schadevergoeding.
  4. Alle levertermijnen zijn indicatief. Aan eventuele genoemde termijnen kan de consument
    geen rechten ontlenen. Overschrijding van een termijn geeft de consument geen recht op
    schadevergoeding.
  5. In geval van ontbinding conform het lid 3 van dit artikel zal de ondernemer het bedrag dat
    de consument betaald heeft zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na
    ontbinding, terugbetalen.
  6. Indien levering van een besteld product onmogelijk blijkt te zijn, zal de ondernemer zich
    inspannen om een vervangend artikel beschikbaar te stellen. Uiterlijk bij de bezorging zal
    op duidelijke en begrijpelijke wijze worden gemeld dat een vervangend artikel wordt
    geleverd. Bij vervangende artikelen kan het herroepingsrecht niet worden uitgesloten. De
    kosten van een eventuele retourzending zijn voor rekening van de ondernemer.
  7. Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de ondernemer tot
    het moment van bezorging aan de consument of een vooraf aangewezen en aan de
    ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is
    overeengekomen.

Artikel 12 – Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Opzegging

  1. De consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan en die
    strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of
    diensten, te allen tijde opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen
    opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
  2. De consument kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt
    tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten,
    10/13
    te allen tijde tegen het einde van de bepaalde duur opzeggen met inachtneming van
    daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één
    maand.
  3. De consument kan de in de vorige leden genoemde overeenkomsten:
    te allen tijde opzeggen en niet beperkt worden tot opzegging op een bepaald
    tijdstip of in een bepaalde periode;
    tenminste opzeggen op dezelfde wijze als zij door hem zijn aangegaan;
    altijd opzeggen met dezelfde opzegtermijn als de ondernemer voor zichzelf heeft
    bedongen.
    Verlenging
  4. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld
    afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, mag niet
    stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd voor een bepaalde duur.
  5. In afwijking van het vorige lid mag een overeenkomst die voor bepaalde tijd is
    aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van dag- nieuws- en weekbladen en
    tijdschriften stilzwijgend worden verlengd voor een bepaalde duur van maximaal drie
    maanden, als de consument deze verlengde overeenkomst tegen het einde van de
    verlenging kan opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
  6. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld
    afleveren van producten of diensten, mag alleen stilzwijgend voor onbepaalde duur
    worden verlengd als de consument te allen tijde mag opzeggen met een opzegtermijn
    van ten hoogste één maand en een opzegtermijn van ten hoogste drie maanden in geval
    de overeenkomst strekt tot het geregeld, maar minder dan eenmaal per maand, afleveren
    van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften.
  7. Een overeenkomst met beperkte duur tot het geregeld ter kennismaking afleveren van
    dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften (proef- of kennismakingsabonnement)
    wordt niet stilzwijgend voortgezet en eindigt automatisch na afloop van de proef- of
    kennismakingsperiode.
    Duur
  8. Als een overeenkomst een duur van meer dan een jaar heeft, mag de consument na een
    jaar de overeenkomst te allen tijde met een opzegtermijn van ten hoogste een maand
    opzeggen, tenzij de redelijkheid en billijkheid zich tegen opzegging vóór het einde van de
    overeengekomen duur verzetten.
    11/13

Artikel 13 – Betaling

  1. Voor zover niet anders is overeengekomen, dienen de door de consument verschuldigde
    bedragen te worden voldaan binnen 7 werkdagen na het ingaan van de bedenktermijn
    als bedoeld in artikel 6 lid 1. In geval van een overeenkomst tot het verlenen van een
    dienst, vangt deze termijn aan nadat de consument de bevestiging van de overeenkomst
    heeft ontvangen.
  2. De consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens
    onverwijld aan de ondernemer te melden.
  3. In geval van wanbetaling van de consument heeft de ondernemer behoudens wettelijke
    beperkingen, het recht om de vooraf aan de consument kenbaar gemaakte redelijke
    kosten in rekening te brengen.

Artikel 14 – Klachtenregeling

  1. De ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en
    behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
  2. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen 2 maanden volledig en
    duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer, nadat de consument de
    gebreken heeft geconstateerd.
  3. Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen
    gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar
    langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer binnen de termijn van 14
    dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de
    consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
  4. Indien de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost ontstaat een geschil dat
    vatbaar is voor de geschillenregeling.
  5. Bij klachten dient een consument zich allereerst te wenden tot de ondernemer.
  6. Een klacht schort de verplichtingen van de ondernemer niet op, tenzij de ondernemer
    schriftelijk anders aangeeft.
  7. Indien een klacht gegrond wordt bevonden door de ondernemer, zal de ondernemer naar
    12/13
    haar keuze of de geleverde producten kosteloos vervangen of repareren.

Artikel 15 – Geschillen

  1. Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene
    voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Ook
    indien de consument woonachtig is in het buitenland.
  2. Het Weens Koopverdrag is niet van toepassing.

Artikel 16 – Aanvullende of afwijkende bepalingen
Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet ten
nadele van de consument zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan wel op zodanige
wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op
een duurzame gegevensdrager.